Indien u bezorgd bent over het auto onderhoud en veiligheidsproblemen, maar u de basis technische vaardigheden niet hebt hoeft u zichzelf niet druk te maken. Wij laten u zien hoe u tijdens een proefrit controleert op de makkelijkste manier door te luisteren, kijken en zelfs te ruiken, zoals een professional.
1. De remmen
KIJK: wanneer de waarschuwingslichten aan gaan na het aanzetten van de auto en kort daarna weer uit dan betekent dit dat het systeem goed werkt, zolang de auto ABS en ESP heeft.
LUISTER: naar een hoog piepend geluid bij het remmen. En hoog piepend geluid is een teken dat de remblokken moeten worden vervangen.
2. De versnellingsbak
LUISTER: voor sterke en vibrerende geluiden wanneer er wordt geaccelereerd of bij tijdens het rijden door een bocht. Dit duidt erop dat de transmissie in een slechte staat verkeerd.
TEST: laat de koppeling geleidelijk aan los in de 3e of 4e versnelling, terwijl u gas geeft. Wanneer de auto erg lang duurt om af te koelen dan is er waarschijnlijk een storing in de transmissie.
PROBEER: om de koppeling langzaam los te laten zonder het gaspedaal te gebruiken. Wanneer de motor ergens vastloopt dan kan de koppeling beschadigd zijn.
3. De motor
GEUR: Wanneer de olie naar benzine ruikt of deze er vuil uitziet dan is het tijd om te verversen. De olie moet ook worden ververst wanneer deze op het randje van het minimumniveau van de oliepeilstok zit.
LUISTER: Tikkende en hoge tonen kunnen mogelijk worden veroorzaakt door problemen met de kleppen, terwijl juist lagere en kloppende geluiden problemen met de lagers kunnen zijn.
KIJK: of het olielampje brandt of indien de temperatuur het rode gebied al heeft bereikt. Ga niet rijden wanneer dit wel het geval is.
4. De accu
TEST door de motor aan te zetten
- Stap 1: Start de motor door het contact te draaien totdat de startmotor aangaat en houd deze 2 seconden vast.
- Stap 2: Lees de auto uit met een OBD2 scanner.
- Stap 3: Een batterij met minder dan 12 volt levert capaciteitsverlies op wat sulfatering wordt genoemd.
5. De kilometerstand
KIJK: naar het autogebruik door de leeftijd door het aantal gereden kilometers te delen.
TEST: de rem om te controleren of deze niet versleten is en of de carrosserie meer schade heeft dan verwacht. Kijk ook of de banden er oud uitzien. Indien dit het geval is dan kan er mogelijk gesjoemeld zijn met de kilometerstand.
VRAAG: naar het onderhoudsboekje en controleer op eventuele stickers voor het vervangen van de kilometerteller. Wanneer u dit niet zeker weet dan kunt u een monteur de auto laten inspecteren.
6. Het stuurwiel
LUISTER: naar een piepend of jankend geluid wanneer het stuur draait. Dit kan een aanwijzing zijn dat de vloeistof van de stuurbekrachtiging bijna leeg is.
TEST: of het moeilijk is om het stuur te draaien. Het kan lastig zijn om het stuur te draaien wanneer er te weinig stuurbekrachtigingsvloeistof is of er lekken of schade is aan de stuurriem.
VOEL: of het stuurwiel erg trilt, terwijl de motor aan het draaien is. Dit is een teken dat de riem is beschadigd, los zit of moet worden vervangen.
7. Het veersysteem
TEST: of het voertuig tijdens het maken van bochten erg trekt, piept of indien de auto stuitert en zwaait bij lage snelheden.
KIJK: of het voertuig of gelijke hoogte staat.
8. Controleer de banden
CONTROLEER: het draagprofiel van de banden. Wanneer de banden ongelijkmatige slijtage laten zien dan kan dat duiden op een probleem met de uitlijning of ophanging. .
KIJK: naar spijkers of stenen die op de banden zitten, alsook scheuren, slijtplekken of uitstulpingen.
VRAAG: of de banden minstens één keer per jaar na de eerste 5 jaar na koop worden geïnspecteerd. De productiedatum is te vinden aan de hand van het DOT-nummer aan de zijkant van de banden.
9. Voor- en achterlampen
Dag & nacht:
- Remlichten
- Knipperlichten
Nacht:
- Zijlampen
- Koplampen
10. Verkeer en autorapport
VRAAG: voor verkeers- en autoverslagen om boetes en andere lasten te verifiëren. U kunt namelijk ook een versie van dit document ontvangen.
CHECK: of het rapport aangeeft dat er incidenten zijn geweest. Indien dat zo is dan bestaat de kan dat de auto niet kan worden overgeschreven op een andere eigenaar.