Autofabrikanten vermarkten hun modellen over het algemeen niet specifiek voor ouderen. Daarom is het lastig om nu precies uit te vinden welke modellen het beste geschikt zijn. Wijkopenautos.be heeft een lijstje voor je samengesteld van tien modellen die zeker weten voldoen aan de eisen van moderne senioren en er vaak ook nog leuk uitzien!
Waarom een seniorenauto?
In principe kunnen senioren natuurlijk alle auto’s besturen, mits hun fysieke gestel het toestaat. Toch kan autorijden gepaard gaan met verschillende soorten belastingen van gewrichten die vervelender of zelfs pijnlijk worden voor senioren, terwijl jongere bestuurders er minder last van te lijken hebben. Het is dus fijn als een auto licht stuurt en weinig inspanning vereist.
Dan zijn er nog andere eisen aan de uitrusting van het voertuig. Parkeerassistentie kan erg handig zijn en vaak vinden veel senioren het prettig om een weids blikveld te hebben uit de voorruit met een groot en overzichtelijk dashboard. Er zijn daarnaast ook minder voor de hand liggende eisen waar een seniorenmodel aan dient te voldoen. Wil je een elektrische fiets mee kunnen nemen? Dan is het handig om voor een model te kiezen die een hoge maximale kogeldruk heeft om de zwaardere tweewielers te kunnen transporteren. Met deze eisen in ons achterhoofd, presenteert wijkopenautos.be nu het lijstje van de tien beste bolides voor senioren!
De 10 beste modellen voor oudere bestuurders
- Dacia Lodgy
- Ford C-MAX
- Renault Captur
- Volkswagen Sharan
- Fiat 500L
- Seat Alhambra
- Opel Mokka
- Subaru Forester
- Ford Galaxy
- Renault Grand Scénic
De Dacia Lodgy is een echte compacte allrounder, die veel senioren vooral aan zal spreken vanwege de hoge instaphoogte. Daarnaast zijn de compacte buitenafmetingen prettig, bijvoorbeeld tijdens parkeren. De grote ramen zorgen voor veel licht en goed zicht. Een verder pluspunt is de zeer bescheiden prijs, een nieuwe Dacia is al onder de €20.000 te koop, een occasion al vanaf een paar duizend euro. Een flink minpunt is de veiligheid. De Dacia scoorde slechts drie sterren in de Euro NCAP-test, waardoor deze erg fijne auto het toch niet verder schopt dan de tiende plaats.
Ook op plaats negen vinden we een compacte MPV (multi-purpose vehicle). Wat maakt de C-MAX van de roemruchte fabrikant uit de VS nu zo populair onder ouderen? Ook hier is de hoge instaphoogte gepaard met compacte buitendimensies doorslaggevend. Daarnaast is de C-MAX met handige parkeerassistentiefuncties verkrijgbaar. Ook de korte achterkant maakt inparkeren gemakkelijk. De veiligheidsscores van de Ford zijn daarnaast ook dik in orde. Een ideale auto voor een aantrekkelijke prijs.
SUV’s zijn populair bij oudere bestuurders, omdat ze vaak comfortabeler zitten, meer ruimte hebben en een hoge instaphoogte hebben (vaak met voetsteun aan de deur). Aan de andere kant vinden veel senioren het vervelender dat SUV’s zeer groot zijn en daarom zijn ze eerder geschikt voor bestuurders op het platteland dan in de stad. De Renault Captur is een erg prettige SUV die niet te groot is maar alsnog veel comfort biedt. Daarnaast is de lage prijs voor senioren met een krapper budget het meest overtuigende argument! De Renault Captur is onze nummer acht.
Dat onze nummer 7 erg comfortabel rijdt is niet gek. Het model is ontworpen om de concurrentiestrijd aan te gaan met de winnaar van deze lijst en de Sharan deelt dezelfde basisconstructie met de Seat Alhambra. Een rustig en minimalistisch interieur gecombineerd met comfortabele stoelen en een hoge zitpositie maken van deze auto een ideale begeleider voor de bestuurder op leeftijd. Enige nadeel? De prijs.
Het hoeft niet altijd groot, groter, grootst. En senioren die liever een wat bescheidener model aanschaffen (voor een aantrekkelijke prijs), maken met de Fiat 500L een uitstekende keuze. Een Fiat 500L? Voor senioren? Jawel, want deze jongere versie voor ouderen is compact dus handig te parkeren en combineert dit met een vrij hoge wegligging en een sportief interieur. Misschien niet voor iedere bestuurder op leeftijd geschikt, maar voor een kleiner model een uitstekende keuze. Daarom komt de Fiat 500L op nummer 6.
De Seat Alhambra staat op nummer 5. Oké, de prijs mag er wezen, maar de Seat Alhambra zeker ook. Voor senioren die van luxe en comfort houden. Een overdaad aan ruimte en weelde, met maar liefst zeven stoelen om ook af en toe nog eens met de kinderen of kleinkinderen op pad te kunnen. Daarnaast de hoogste score voor veiligheid en moderne snufjes. Vanwege de prijs en het grote formaat niet geschikt voor kleine budgetten of ruimtes.
De tweede Duitse wagen op de lijst heeft een wat hoge dorpelhoogte maar een fantastische wegligging, besturing en daarnaast een zeer comfortabele rijpositie. De stoel is extra hoog waardoor het zicht uitstekend is. De hoge wegligging kan het inparkeren wel wat lastiger maken. Toch wordt dit weer gecompenseerd door het relatief korte chassis van minder dan vijf meter lang. Deze ideale auto om mee te cruisen staat op nummer 4.
De instaphoogte (dorpelhoogte) van de Subaru Forester is heerlijk hoog, wat een groot voordeel is. Toch overtuigt deze auto voornamelijk met zijn uitstekende wegligging en prettige stoelhoogte. Deze Japanse SUV heeft daarnaast goede scores voor veiligheid en moderne snufjes zoals “Subaru’s EyeSight”, met automatische remfunctie bij ongevallen en cruise control. Daarom zetten we deze auto op nummer 3.
De tweede Ford en tevens nummer 2 op de lijst is een ware droom voor bestuurders op leeftijd. Een grote wagen met uitstekende eigenschappen en een heel lage dorpelhoogte. Dit betekent dat in- en uitstappen altijd gemakkelijk gaat maar de auto alsnog een ideale weglegging heeft. Luxueuze en heerlijke stoelen zijn in de Galaxy gecombineerd met een heel rustig interieur. Voor uren ontspannen rijgenot.
De onbetwiste nummer één is voor ons de Renault Grand Scénic. De auto van het jaar 1997 is nog even modern als toen hij voor de eerste keer van de band afrolde. Het meest minimalistische en hoogwaardige interieur van allemaal, gecombineerd met fantastische stoelen (niet alleen voor ouderen belangrijk!) en een zithoogte om u tegen te zeggen. Daarnaast is de Scénic niet té groot, waardoor de bolide aangenaam te parkeren is. Het enige wat wij ons afvragen is waarom niet alle senioren in hun geliefde Renault voorbijzoeven.
Waarom een kleine auto met hoge instap?
Een auto met hoge instap is vooral geschikt voor senioren met rugklachten. Voor senioren is het extra makkelijk om in een auto met hoge instap te klimmen omdat zij hierdoor minder diep door de knieën hoeven te zakken. Bij een auto met hoge instap zakt u in uw stoel zonder moeite. Een ander voordeel van een auto met hoge instap is het zicht. Doordat u hoger zit in de auto heeft u een stuk meer overzicht in het verkeer.
De instaphoogte van uw auto is te meten. Als u op zoek gaat naar een nieuwe wagen meet u de afstand van de straat tot de zitting van de voorstoel om achter de instaphoogte te komen. Auto’s met een instaphoogte van ongeveer 60 cm vallen onder auto’s met hoge instap.
Handige tips om erachter te kopen welke instaphoogte ideaal is voor u:
- Goede instaphoogte: De instaphoogte is juist als u zonder moeite in uw stoel glijdt.
- Te lage instaphoogte: De instaphoogte is te laag als u door uw knieën moet buigen om goed in de stoel te gaan zitten.
- Te hoge instaphoogte: De instaphoogte is te hoog als u in de auto moet ‘klimmen’ om op de stoel te komen.
Een autostoel is vaak nog achteraf te verstellen of er zijn speciale kussens te verkrijgen om de zitting iets hoger te maken.
Kleine auto - Hoge instap
Op zoek naar een kleine auto met hoge instap? Goede keuze! Met een grote auto door het verkeer manoeuvreren en hem inparkeren kan voor senioren een hele klus zijn. Het is makkelijker om voor een klein compact model te kiezen. Vroeger kwam een hoge instap meer voor bij grote auto’s. Gelukkig is dat al lang niet het geval meer. Zo is bijvoorbeeld de Fiat 500L een compact model met instaphoogte van ruim 70 cm.
Voor het beste rijcomfort en het beste overzicht in het verkeer, raadt wijkopenautos.be een kleine auto met hoge instap aan.