De stilte voor de storm: diesel ombouwen om (uitgebreidere) verboden voor te zijn?

In 2015 kondigde zich het Waterloo voor dieselauto’s aan. Sinds het Duitse emissieschandaal met Dieselauto’s is niks meer hetzelfde. Maar is het voor u, als Belgische automobilist, nu ook de moeite waard om uw diesel om te bouwen?

27.06.2018

Diesel niet welkom

De (Duitse) autofabrikanten hebben zichzelf ongelofelijk in de voet geschoten en in hun competitiedrang de gezondheid van zeer veel mensen op het spel gezet. De reacties op het emissieschandaal, dat zich nog altijd als een olievlek uitbreidt over het autolandschap, zijn allesbehalve mals.

Waar de meeste regeringen over het algemeen als autovriendelijk te bestempelen zijn, lijkt het tij voor diesels definitief gekeerd. De uitwerkingen van stikstof en fijnstof op de volksgezondheid zijn zwaarwegend. In totaal kost het schandaal Europeanen 44.000 levensjaren! Vandaar dat er in steeds meer landen en steden, ook in België, milieuzones ingericht worden. En deze zijn vooral gericht op het verbannen van de ‘vuile diesel’.

Als u in een ouder dieselmodel rijdt, kunnen deze ontwikkelingen flinke uitwerkingen hebben. Maar ook eigenaren van jongere dieselbolides moeten zich zorgen maken, vooral omdat de waarde van deze diesels snel daalt. Weinig mensen hebben behoefte om een dieselauto te kopen die ze later niet voor de deur mogen parkeren of waarmee ze niet op stedentrip naar Parijs kunnen.

Wat zijn de uitwerkingen voor dieselauto’s, wat zit er nog aan te komen en wanneer is het de moeite waard om uw auto te laten ombouwen? Wijkopenautos.be praat u bij over de ontwikkelingen!

In België loopt er een massaclaim tegen onder andere Volkswagen. De consumentenorganisatie ‘Test-Aankoop’ vertegenwoordigt bijna 400.000 autobezitters die in sjoemeldiesels rondrijden.

1. De regering geeft gas: milieuzones in België en daarbuiten

Alvorens u een beslissing kunt maken over het wel of niet ombouwen van uw auto, helpt het om eerst een overzicht te hebben van de situatie omtrent milieuzones in België en onze buurlanden. Waar zijn deze van kracht en wat zijn nu eigenlijk de voorwaarden?

De Scheldestad loopt voorop: milieuzones in België

In Antwerpen is de gehele binnenstad en linkeroever van de Schelde ontoegankelijk voor diesels die niet minstens aan de Euro-4-norm voldoen (of aan de Euro-3-norm voldoen en een roetfilter hebben). Deze zogenaamde LEZ (lage-emissiezone) is op dit moment nog de enige van z’n soort in België, maar dat zal wellicht niet lang zo blijven.

Voor de bestuurders van sjoemeldiesels die vervuilender zijn dan aangenomen, heeft de LEZ echter geen uitwerkingen. Deze auto’s voldoen allemaal ten minste aan de Euro-4-emmissienorm. Desalniettemin is het goed mogelijk dat deze regels in verscherpte vorm herzien worden. Op dit moment is dit echter nog niet aan de orde en in de komende jaren is dit ook niet te verwachten.

Tabee diesel: Duitsland, Frankrijk, Nederland

In vele van onze buurlanden zijn de maatregelen al in een verder gevorderd stadium en vaak ook strikter. In Duitsland zijn in veel grote steden zoals Berlijn, Hannover, Stuttgart en München al milieuzones ingericht waar (over het algemeen) alle dieselauto’s van voor 2001 niet meer welkom zijn. Ook zijn er in bepaalde steden zoals Hamburg ondertussen straten waar vervuilden diesels niet meer welkom zijn.

In drie van de vier grootste steden van Nederland zijn er al aangescherpte regels voor oudere (diesel)auto’s, scooters en brommers. In Amsterdam kunnen eigenaren van dieselauto’s met een eerste inschrijvingsdatum van voor 2005 geen parkeervergunning meer krijgen in de binnenstad (praktisch alles onder het IJ en binnen de ring A10). In Utrecht mogen diesels van voor 2001 überhaupt de binnenstad en de stationsbuurt niet meer in. Ook in Rotterdam dekken de regels alle dieselauto’s van voor 2001.

Nog fanatieker is bijvoorbeeld het Parijse stadsbestuur. Burgemeester Anne Hidalgo heeft voor de gehele binnenstad een nieuw milieuzone-systeem uitgeroepen. De inschaling van uw voertuig is afhankelijk van een aantal factoren waaronder bouwjaar en de mate van CO2- en fijnstofuitstoot.

Het emissieschandaal heeft in België geen invloed op de wegenbelasting en de Belasting op Inverkeerstelling die dieseleigenaren betalen. Ook andere belastingen gaan niet omhoog. In België is dit namelijk enkel afhankelijk van de uitstoot van CO2, en niet van stikstof. En met de CO2-uitstoot is niet gemanipuleerd.

2. Een dieselauto ombouwen. Wat zijn de opties? Wat brengt het?

Bent u van plan om uw dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kunt u uw Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000. Het probleem is in België echter dat dit zeer weinig oplevert.

In Antwerpen zijn de regels omtrent de LEZ op dit moment namelijk niet van toepassing op de sjoemeldiesels! Deze voldoen namelijk aan Euronormen die vrijgesteld zijn van de milieuzone. In Nederland is dit afhankelijk van het bouwjaar van uw diesel. Omdat hier dus zeer weinig voordelen aan verbonden zijn voor Belgische automobilisten, zijn er ook zeer weinig aanbieders. Als dieselbestuurder bent u dus in België niet verplicht actie te ondernemen.

3. Wat kan ik het beste doen met mijn (oudere) diesel?

Dat ligt voornamelijk aan uw persoonlijke situatie. Als u niet van plan bent om vaak in de grote steden te komen of het niet erg vindt om af een toe een P+R-mogelijkheid te gebruiken, kunt u met een gerust hart in uw (oudere) diesel rond blijven rijden. Het ombouwen of laten moderniseren van diesels om aan de strenge eisen van bijvoorbeeld Duitse steden te voldoen loont zich in België simpelweg niet.

Indien u elke dag voor uw werk in het centrum van Rotterdam dient te zijn of vaak in Duitsland onderweg bent, kunt u uw diesel waarschijnlijk het beste van de hand doen. Als uw auto aan de Euro-5-emissienorm voldoet, kunt u overwegen om deze te laten moderniseren zodat deze aan de Euro-6-emissienorm voldoet. Deze investering zal ook een positieve invloed hebben op de waarde van uw auto indien u uiteindelijk toch besluit te verkopen.

Het emissieschandaal raakt dieselrijders hard, maar het leeuwendeel van de automobilisten ondervindt er voorlopig slechts lichte hinder van. Het grootste probleem is misschien nog wel de waardevermindering van tweedehandsdiesels ten gevolge van het kelderende consumentenvertrouwen. Hier kan helaas ook in België geen modernisering tegenop…

Onze diensten