Emissiezones België: waar, waarom en voor wie?

Samen met uw familie, vrienden of partner gaat u een heerlijk dagje uit. U verwacht een leuke dag totdat u plotseling wordt aangehouden en hoort dat u een boete krijgt.

02.10.2018

milieuzones
Gratis online taxatie

Wie voorheen een dagje uit ging met familie of vrienden reed zonder problemen heel België door. Met de invoering van emissiezones zijn er gebieden waar bepaalde voertuigen niet meer mogen komen en een boete kunnen verwachten indien ze dit wel doen.

Het wordt nog mooier gemaakt. Zo hebben de verschillende emissiezones hun eigen regels, waardoor een verboden voertuig in de ene zone wel toegestaan is en in de andere niet. Niet bepaald een eerlijke situatie wanneer u een boete op de deurmat krijgt gestuurd, terwijl u niet duidelijk op de hoogte was van de wispelturige wet- en regelgeving.

1. Waarom zijn/komen er emissiezones in België

Momenteel kent Antwerpen al een langere tijd een LEZ (lage-emissiezone) en is er een zone van kracht in Brussel sinds 1 januari 2018. Verwacht wordt dat er in Gent ook een zone zal komen in 2020 en Mechelen is ook hard bezig met het verwezelijken van een LEZ.

Deze lage-emissiezones worden ingesteld om de luchtkwaliteit in de bepaalde gebieden ten goede te komen. De Europese Unie heeft normen opgesteld waar de kwaliteit van de lucht aan moet voldoen. In heel Europa zijn er op dit moment meer dan 200 lage-emissiezones. Bij onze noorderburen zijn er op dit moment 14 zones actief waar vervuilende voertuigen niet zijn toegestaan. Veel van deze zones in Nederland gelden het meest voor vrachtverkeer en dieselauto's. In de tabel hieronder ziet u welke voertuigen waar in Nederland en België worden geweerd.

2. Overzicht lage-emissiezones België

Door de ontwikkelende wet- en regelgeving zien automobilisten door de bomen het bos niet meer. wijkopenautos.be geeft duidelijkheid met het onderstaande overzicht. Per stad waar een milieuzone is of komt is te zien wanneer deze er komt, voor wie de zone geldt en welk gebied deze beslaat.

Antwerpen

  • Nu actief
  • Dieselauto’s van voor 2006 en benzineauto’s van voor 1992
  • Binnenstad van Antwerpen en gebied van de linkeroever

Brussel

  • Sinds 1 januari 2018
  • Dieselauto’s met Euro 1-norm of zonder euronorm
  • Het centrum van de stad

Gent

  • Naar verwachting vanaf 2020
  • Benzineauto’s van voor 1992 en dieselauto’s van voor 2000
  • Het centrum van de stad

Mechelen

  • Naar verwachting vanaf 2020
  • Nog onbekend
  • Nog onbekend

De LEZ’s in de verschillende steden

Bent u van plan om een van de steden met een emissiezone te betreden? Alvorens uw bezoek is het verstandig om u goed te verdiepen, zodat problemen kunnen worden voorkomen.

Antwerpen
Het gebied dat de milieuzone beslaat in Antwerpen heeft een totaal oppervlak van circa 20 vierkante meter. Antwerpen kent een strenge handhaving in vergelijking tot andere Europese steden. Langs alle toegangswegen die Antwerpen ingaan staan ANPR-camera’s, oftewel slimme camera’s. Deze lezen automatisch de kentekenplaten en halen direct de gegevens op. Zien zij dat een auto niet in de zone is toegestaan? Dan kan de eigenaar van het voertuig een boete op de deurmat verwachten. U hoeft hiervoor dus niet eerst staande te worden gehouden. Anno 2018 bedraagt de boete 150,- euro, maar deze zal jaarlijks stijgen. De tweede boete binnen hetzelfde jaar bedraagt 250,- en de derde boete zal 350,- euro bedragen. De regels voor auto’s zullen ieder jaar ook strenger worden.

Brussel
Net als in Antwerpen zal er in Brussel ook een strenge handhaving zijn met behulp van ANPR-camera’s. Wie de emissiezone toch ingaat met een auto die hier niet is toegestaan kan een boete thuis verwachten van maar liefst 350 euro. Dit in tegenstelling tot Antwerpen waar de eerste boete slechts 150,- bedraagt. Wie een boete krijgt kan echter pas 3 maanden daarna weer een boete krijgen van hetzelfde bedrag.

Gent
Gent zal in het voorjaar van 2018 meer duidelijkheid geven over de emissiezone, maar verwacht wordt dat er in het jaar 2020 een zone zal komen. Deze zone zal dan gelden voor het hele gebied binnen de Ring R40. Ook zal dit gebied worden beperkt tot 30 kilometer per uur.

Mechelen
In Mechelen is er nog veel onzekerheid. De mogelijkheden voor een emissiezone worden verder besproken. Verwacht wordt dat de zone hier ook in 2020 zal komen.

Wallonië
Vlaanderen heeft de basis gelegd voor de rest van België. Anno begin 2018 zijn er nog geen emissiezones in Wallonië, maar het Waalse Gewest is bezig om een wettelijk kader te maken waarmee de Waalse gemeenten ook emissiezones in kunnen richten.

Waar vindt u de Euronorm van uw voertuig? Deze vindt u op het inschrijvingsbewijs van de auto. Mocht de Euronorm niet op uw inschrijvingsbewijs staan? Dan wordt de datum van eerste inschrijving genomen. Op basis van deze datum wordt de Euronorm berekend.

3. De onduidelijkheid is groot

Voor inwoners is het op het moment lastig om op de hoogte te zijn en te blijven van alle regels. Zo zijn alle benzineauto’s in Brussel wel toegestaan, maar in Antwerpen niet. Op dit moment zijn dieselauto’s met Euro norm-2 nog wel toegestaan in de stad, maar vanaf 2019 niet meer. Dieselauto’s met een Euro 3 motor zijn vanaf 2020 niet meer toegestaan in de stad en diesels met een Euro 4 motor zijn vanaf 2022 niet meer toegestaan in de stad.

Ook de boetes kennen grote verschillen. Bij de eerste overtreding krijgt u in Antwerpen een boete van 150,- euro die bij meerdere overtredingen omhoog gaat, terwijl u in Brussel een direct een boete van 350,- euro krijgt.

Hoe wél een zone betreden?

Heeft u een voertuig die de zone niet in mag, maar wilt u het centrum van Antwerpen of Brussel toch in? Dan is het mogelijk om online te registreren en een aan te vragen. Een dagpas kost 35,- euro en mag maximaal 8 keer per jaar worden aangevraagd. Online is een dagpas aan te vragen. Een goedkopere optie is om uw auto buiten de stad te parkeren en met de metro het centrum van de stad in te gaan.

Hoe zit het met uw auto in de toekomst

De regels worden steeds aangescherpt en steeds meer auto’s worden geweerd uit de LEZ's van België. Bekijk in onderstaand schema wanneer uw auto niet meer welkom is in lage-emissiezones.

DIESEL

  • EURO 6, 6b, 6d, temp / VI: Welkom t/m 2025
  • EURO 5, 5a, 5b / V ou EEV: Welkom t/m 2024
  • EURO 4 / IV: Welkom t/m 2021
  • EURO 3 / III: Welkom t/m 2019
  • EURO 2 / II: Welkom t/m 2018
  • EURO 1 / I: Niet meer welkom
  • Geen EURO: Niet meer welkom

Na de diesel worden ook de auto's op andere brandstoffen aangepakt. Lees in onderstaand schema af wanneer uw auto op benzine, lpg of cng niet meer welkom is in de lage-emissiezones in België.

BENZINE / LPG / CNG

  • EURO 6, 6b, 6d, temp / VI: Welkom t/m 2025
  • EURO 5, 5a, 5b / V ou EEV: Welkom t/m 2025
  • EURO 4 / IV: Welkom t/m 2025
  • EURO 3 / III: Welkom t/m 2025
  • EURO 2 / II: Welkom t/m 2024
  • EURO 1 / I: Welkom t/m 2018
  • Geen EURO: Welkom t/m 2018

Is uw auto niet meer welkom in de lage-emissiezones in België en moet u vaak in deze zones zijn? Dan is het wellicht een idee om uw auto te verkopen en auto aan te schaffen die nog wel overal toegelaten wordt, want in de toekomst zullen regels worden aangescherpt en de zones worden uitgebreid. Met zicht op wanneer welke auto niet meer welkom is kunt u vooruit denken. Verkoop uw auto op tijd om de verzadigde markt voor te zijn en nog de beste prijs voor uw auto te ontvangen.