Parkeren in grote steden

Parkeren kost geld, tijd en vooral zenuwen. Ontdek hoe de parkeersituatie in België eruitziet en welke hulpmiddelen nuttig zijn om een parkeerplaats te vinden. Vooral in steden is het dagelijks een zoektocht naar een vrije parkeerplek. Maar niet alleen de zoektocht, ook de parkeerkosten bezorgen automobilisten een hoop irritatie. Herkenbaar? In dit artikel geven we u inzicht in hoe duur parkeren in België is en hoe groot de verschillen met andere Europese steden zijn.

21.12.2018

Parking
Gratis online taxatie

1. Parkeerkosten in België

Parkeren in België wordt lastiger. Bewoners van grote steden kunnen geen parkeerplek meer vinden doordat alle plekken steeds bezet zijn door bezoekers. Daardoor wordt parkeren steeds duurder en daar wordt niemand vrolijk van. Er moet wat gedaan worden aan het tekort aan parkeerplekken in grote steden en daardoor moeten auto’s worden geweerd. De ene stad doet dat door parkeertarieven te verhogen en Antwerpen heeft het plan om auto’s gewoon te verbieden om te parkeren op straat. De volgende tabel geeft een overzicht van de gemiddelde parkeertarieven in grote Belgische steden. Deze tarieven zijn onder voorbehoud en gaan over de tarieven die gedurende de dag gelden.

Parkeertarieven per uur

Antwerpen

  • Parkeergarage: €2,30 - €2,67
  • Straat: €0,50 - €3,80
  • Dagtarief: €18,- - €20,-

Brugge

  • Parkeergarage: €0,70 - €1,40
  • Straat: €1,80 - €2,40
  • Dagtarief: €2,50 - €4,20

Gent

  • Parkeergarage: €1,80 - €2,-
  • Straat: €0,80 - €2,50
  • Dagtarief: €14,- - €23,50

Charleroi

  • Parkeergarage: €1,60 - €1,80
  • Straat: €2,- - €2,-
  • Dagtarief: €11,- - €15,-

Luik

  • Parkeergarage: €2,- - €2,40
  • Straat: €1,-
  • Dagtarief: €18,- - €21,-

Brussel

  • Parkeergarage: €1,80 - €2,70
  • Straat: €1,50 - €2,50
  • Dagtarief: €12,- - €22,-

Schaarbeek

  • Parkeergarage: €2,50 - €2,80
  • Straat: €2,- - €3,-
  • Dagtarief: €18,- - 20,-

Anderlecht

  • Parkeergarage: €1,-
  • Straat: €1,- - €1,50
  • Dagtarief: €15,-

Namen

  • Parkeergarage: €2,-
  • Straat: €0,50 - €2,-
  • Dagtarief: €14,- - €21,-

Leuven

  • Parkeergarage: €1,50,- - €2,20
  • Straat: €2,-
  • Dagtarief: €10,- - €17,-

Als we België vergelijken met andere Europese landen dan merken we dat parkeren in België relatief goedkoop is in vergelijking met andere landen.

Top 5 duurste Europese steden om te parkeren

  1. Londen - €8,11
  2. Stockholm - €7,65
  3. Oslo - €6,40
  4. Amsterdam - €5,-
  5. Madrid - €4,89

Top 5 goedkoopste Europese steden om te parkeren

  1. Sofia / Boekarest - €0,50
  2. Warshaw - €1,16
  3. Lissabon / Glasgow - €1,25
  4. Boedapest - €1,40
  5. Berlijn / Praag / Ljubljana / Vilnius / Luxemburg - €2,-

Parkeren in bijvoorbeeld Brussel kost u op zijn duurst €2,70 per uur. Dat is in vergelijking met andere landen niet heel duur.

Hoge kosten voor parkeren in grote steden komt doordat voertuigen geweerd moeten worden, elke stad heeft zijn manier om te zorgen dat de emissie wordt verlaagd. Zo heeft Londen ingevoerd dat lage of zero-emissie modellen minder parkeergeld betalen dan vervuilende modellen. Ook een interessante manier om vervuilende voertuigen te weren.

Parkeervergunning voor bewoners

Zelfs niet in het centrum, maar gewoon in woonwijken in steden moet vaak worden betaald voor parkeren. Zo betaalt u voor een bewonersparkeervergunning in Brussel €10,- (per jaar). U kunt dan parkeren in de wijk van uw huis. In Gent is het zo, als in een woonwijk het parkeren betaald moet worden kunnen bewoners gratis een bewonersvergunning aanvragen. Voor de tweede vergunning moet jaarlijks €250,- worden betaald. In buurland Nederland betalen de inwoners hele andere bedragen voor een parkeervergunning: In Amsterdam betaalt u voor een parkeervergunning in het centrum €267,50 per 6 maanden. Ter vergelijking: In Berlijn betaalt men voor een parkeervergunning ongeveer €20,- voor 2 jaar. En in Zurich kost een parkeervergunning voor bewoners bijna €300,- per jaar. Een hoop verschillen dus.

Fout parkeren? Dan betaalt u dit:

Fout parkeren. Met de hedendaagse drukte en het zoeken naar een geschikte parkeerplek is het soms moeilijk om niet fout te parkeren. Die ene mooie zomerdag naar het strand? Bereken de tijd die u kwijt bent aan het zoeken naar een plekje eens door qua brandstof. Dat wordt ook geen leuke grap. Geen plekje vinden betekent voor veel mensen in zo’n geval: Fout parkeren. Dat kost u in België €58,-. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats zonder geldig bewijs levert een boete op van €110,-. Geen pretje dus.

Als we kijken naar Duitsland dan kunnen we bijna zeggen dat alles met betrekking tot auto’s hier relatief betaalbaar is. Een boete voor fout parkeren kost hier tussen de 10 - 20 euro.

2. Car sharing: Een vloek of een zegen?

Een auto staat ongeveer 95% van de tijd stil. Zonde? Ja. Zonde van al die parkeerplekken die bezet worden gehouden voor niks. Car sharing kan een oplossing zijn voor de drukte in de stad. Maar in België is niet iedereen heel enthousiast. Maar 3,8% van de Belgische inwoners maakt gebruik van car sharing. In buurland Nederland is dat zo’n 5% en in Frankrijk bijna 9%.

Om stadsbewoners een alternatief te bieden voor het hebben van een eigen auto, is car sharing geïntroduceerd. Er wordt gezegd dat car sharing bijdraagt aan het oplossen van parkeerproblemen in stedelijke gebieden. Maar ook deelauto’s worden over het algemeen maar een uur per dag gebruikt. Maar wellicht in de toekomst zullen meer mensen hun eigen auto vaarwel zeggen en volledig gebruik maken van car sharing.

3. Makkelijk parkeren door apps

U gaat ruim op tijd van huis weg, maar u bent nog te laat op werk. Waarom? Omdat u veel tijd moest spenderen aan het vinden van een parkeerplek. Een herkenbare situatie. Daarvoor zijn er gelukkig nu oplossingen gevonden. EasyPark, Europa’s grootste parkeerapp, komt met een nieuwe functie: Find & Park. Door gebruik te maken van deze app worden automobilisten naar hun eindbestemming gebracht via een route met de meeste vrije parkeerplaatsen. Apps zoals dit kunnen zorgen voor een tijdsbesparing die oploopt tot wel 50%. Efficiënt en goed voor de portemonnee.

4. Verbetert de stijging van de parkeertarieven de verkeerssituatie in de steden?

Veel verkeersdeskundigen zijn het erover eens: Het verhogen van parkeertarieven zal de parkeersituatie niet verbeteren in Belgische steden, althans niet genoeg. Alleen door het inzetten van slim parkeerbeheer kan het aantal auto’s in steden verminderen. De extra omzet behaald met verhoging van parkeertarieven kan wel worden ingezet om duurzame mobiliteit te bevorderen. Een goed voorbeeld hiervan is het EU-project Push & Pull, met in totaal zeven deelprojecten omvattend.

Push & Pull: Druk uitoefenen en tegelijkertijd incentives creëren

Het idee achter de Push & Pull strategie is het introduceren van betaald parkeren, verhogen van kosten en het verminderen van parkeerplekken en mensen als het waren pushen naar andere transportmiddelen. Aan de andere kant wordt het verkregen geld ingezet voor de promotie en verbetering van deze middelen.

De test is als eerst uitgevoerd in Nottingham. Met als basis ‘Workplace Parking Levy’. Dit parkeergeld moest worden betaald door elke werkgever. Die zijn werknemers meer dan 10 parkeerplaatsen ter beschikking stelde. Na eerst een grote verontwaardiging, waren er al snel successen zichtbaar. Veel werknemers bleken een alternatief voor de auto te zoeken. Ook had het een positieve invloed op het milieu. De CO2-uitstoot was in 2016 al 33% lager dan in 2005.

Efficiënt omgaan met parkeerplekken hoort ook bij slim parkeerbeheer. Zo wordt er in Schaarbeek gebruikgemaakt van BePark. BePark biedt mensen de mogelijkheid hun eigen parkeerplek te verhuren. Iemand die overdag op werk is en geen gebruikmaakt van een parkeerplek kan zo wat bij verdienen door in die uren de parkeerplek aan te bieden aan een ander.

In Brugge hebben ze ook een effectieve manier om de drukte in het centrum te verminderen. Parkeert u uw auto bij het treinstation? Dan betaalt u €3,50 voor de gehele dag én ontvangt u een gratis retourtje met de bus naar het centrum. Het parkeren zelf kost al bijna niets en op deze manier wordt ook het gebruik van openbaar vervoer gestimuleerd.

5. Conclusie

Parkeerproblemen vormen een grote belasting voor het dagelijks leven. Slimme software en privé-bemiddelingsdiensten brengen niet veel kostenbesparing met zich mee, maar ze kunnen helpen om verkeer, zoektijden en milieuvervuiling door uitlaatgassen te verminderen. Een blijvende verbetering van de parkeersituatie kan echter niet worden bereikt. Omdat voor de meeste mensen de auto nog steeds de handigste manier is om van A naar B te komen. Het aantal auto's in de steden blijft daarom helaas nog stijgen en zullen we nog altijd moeite moeten doen om dat dure parkeerplekje te vinden.