1. De diesel verdwijnt uit ons straatbeeld
De afgelopen jaren is er in de markt van diesel auto's een hoop gebeurd. Zo kwam in 2015 het dieselschandaal Dieselgate aan het licht. Volkswagen voorzag hun diesels van een software die testen herkent over de uitstoot van schadelijke stoffen.
Door deze software leek het alsof er tijdens de test minder uitstoot was en deze schoner leek. Op deze manier was het gemakkelijker en goedkoper voor de autogigant om aan de emissie-vereisten te voldoen.
Ook in Duitsland dreigt paniek vanwege het rijverbod voor veel dieselauto’s in binnensteden. De milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) had rechtszaken aangespannen tegen een aantal steden in Duitsland.
In deze steden waren de grenswaarden voor stikstofdioxide zwaar overschreden. Diesel auto’s met motoren die niet voldoen aan de Euro-6 norm, mogen worden geweerd uit steden. Zo’n 15 miljoen personenauto’s rijden in Duitsland op diesel, en daarvan voldoet 70 procent niet aan de norm.
Niet alleen in Duitsland maar ook in België zijn er al milieuzones, dit zijn zones waar u met oudere dieselauto’s, maar ook oudere benzineauto's niet in mag. In België geldt dit voor Antwerpen en Brussel. En naar verwachting zal ook Gent in 2020 een milieuzone krijgen.
- Weten wat deze milieuzones gaan betekenen voor uw diesel auto en waar ze te vinden zijn? Lees dan ons artikel over emissiezones
Grote veranderingen in milieu eisen zorgen er natuurlijk ook voor dat autofabrikanten hun auto’s aanpassen. Zo stopt Toyota bijvoorbeeld compleet met het verkopen van dieselauto’s in Europa en richten zij zich volledig op hybride.
Net als een hoop andere fabrikanten die zich gaan richten op hybrides, volledig elektrisch en zelfs waterstof.
Er is nog toekomst voor diesel
Maar er zijn ook nog mensen die geloven dat er een toekomst is voor diesel. Zo heeft het Duitse bedrijf Bosch nieuwe technologieën ontwikkeld dat fabrikanten kan helpen de stikstofdioxide uitstoot te verminderen. Door middel van een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer kunnen diesels nu al voldoen aan de toekomstige grenswaarden.
Ook is de diesel is in sommige gevallen voordeliger dan benzine. Mensen die bijvoorbeeld meer dan 20.000 km rijden met een moderne dieselauto zijn vaak voordeliger uit omdat de brandstofprijs lager ligt dan bij benzine. Maar moet dit een reden zijn om in uw diesel auto te blijven rijden?
2. De diesel markt
Een diesel rijden is niet meer maatschappelijk verantwoord. De verkoop van de nieuwe diesel auto is in de laatste 2 jaren sterk gedaald. Waarschijnlijk heeft het dieselschandaal in 2015 hier grote invloed op gehad.
Ook de verkoop van diesel occasions daalt, natuurlijk heeft dit weer effect op de waarde van een diesel auto; deze daalt ook. In vergelijking: Eigenaren van een dieselauto krijgen na 3 jaar nog maar de helft van de aankoopprijs terug, eigenaren van benzine auto’s nog 60%.
Waarde diesel
Sinds de dieselban en het dieselschandaal van Volkswagen is er een flinke daling te zien in waarde van dieselauto’s.
Uit een onderzoek onder 1800 autobedrijven, door het Duitse onderzoeksbureau ZDK blijkt dat tweedehands dieselauto’s ruim de helft minder waard zijn geworden dan de catalogusprijs.
Ook de afschrijving op een diesel occasion is hoog. Een populaire diesel occasion levert nu gemiddeld €4.750 op, terwijl dit in 2017 nog €5.000 was.
Zo kreeg Opel Corsa een harde klap, zij zagen de waarde van een occasion van €2400 naar maar liefst €1.750 dalen in het jaar daarop.
3. Diesel auto houden of weg doen
Heeft u een diesel en weet u niet of u hem moet houden of weg moet doen? Het klopt dat de dieselauto veel waarde verliest. En naar verwachting zal dit nog verder dalen.
Door langer in uw diesel te rijden kunt u het hogere verlies in waarde over meer jaren verdelen. Wel ontloopt u de MRB-verhoging die vanaf 2018 voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter gaat gelden, als u uw auto nu weg doet. Dit zijn geen prijzen van niks want de verhoging is 15 procent.
Dat wil zeggen dat u bij een diesel in de gewichtsklasse 1.350-1.450 kg een verhoging krijgt van €225,- per jaar.
De verkoop is voor de diesel eigenaren ook geen pret. Het duurt gemiddeld 102 dagen voor zij een koper hebben voor hun diesel occasion tegen 89 dagen voor een benzine auto.
Met de recente ban op diesel auto's zullen er hoogstwaarschijnlijk nog meer diesels tweedehands verkocht worden wat nog meer problemen op zal leveren voor de verkopende partij.
Schrikt u van de MRB-verhoging en de verkooptijd. En bent u benieuwd wat de waarde van uw diesel is? Kom dan langs in een van de vestigingen van wijkopenautos.be en laat uw auto gratis taxeren.
Onze taxateurs lopen uw auto binnen 30 minuten volledig na en vertellen u daarna de waarde van uw diesel. Deze taxatie is tevens het bod dat zij doen op uw auto. Klinkt dit interessant? Dan bent u niet na 102 dagen maar binnen 24 uur uw diesel auto kwijt!