Alcohol in het verkeer

Het besturen van een auto onder invloed kan levenslange schade veroorzaken. We hebben de statistieken en cijfers verzameld over risico’s en gevaren bij rijden onder invloed.

02.01.2019

Alcohol in het verkeer

Het feestje is doorgegaan tot in de vroege morgen en het zal nog een half uur duren voordat de bus komt. Veel automobilisten zullen op zulke momenten denken aan de comfortabele auto. “Ik kan nog steeds autorijden!”, wordt vaak gezegd, omdat de eigen grenzen bij het rijden onder invloed van drugs of alcohol snel worden onderschat. Automobilisten die kiezen voor dronken rijden riskeren niet alleen een zware straf en het intrekken van het rijbewijs, maar ook het eigen en het leven van anderen.

Het aantal verkeersdoden neemt in België jaarlijks af, maar nog niet genoeg. In 2017 kwamen er in België 620 mensen om door een dodelijk verkeersongeluk, blijkt uit onderzoek van de VIAS. In 2017 zijn er in totaal 4.210 ongevallen waarbij de chauffeur teveel alcohol op had. En maar liefst 49.150 automobilisten zijn in 2017 gepakt met een glaasje teveel op achter het stuur. Waarom het beter is om uw auto te laten staan na een nacht goed drinken leggen wij uit in het artikel „Alcohol in het verkeer“.

Let op: Het kost de lever ongeveer 1 tot 1,5 uur om een standaardglas alcohol af te breken. Drinkt u ‘s avonds veel? Dan kan het zijn dat u in de ochtend nog steeds onder invloed bent.

1. Statistieken en cijfers over alcohol gebruik in het verkeer

Uit een onderzoek van de VIAS blijkt dat alcohol achter het stuur een probleem is voor Belgen. Gemiddeld kruipt 10% van Europa achter het stuur met een glaasje teveel op, in België is dat maar liefst 23%. Als er aan Belgen wordt gevraagd of zij al eens een ongeluk of bijna ongeluk hebben gemaakt dat resultaat was van teveel alcohol, dan zegt 1 op de 12 van wel.

Dronkaards worden minder geremd door de alcohol en zijn bereid meer risico’s te nemen, het zelfvertrouwen wordt groter, maar tegelijkertijd neemt het motorisch vermogen en het zicht af. Alcohol verandert de perceptie zelfs in kleine hoeveelheden. Onbetrouwbaar wordt:

  • Afstand inschatten: Afstanden inschatten op voorgangers en dichterbij komende voertuigen wordt moeilijker na 0,5‰.
  • Snelheid inschatten: Het inschatten van een snelheid en het blijven rijden op dezelfde snelheid wordt ook beïnvloed na een alcoholpromillage van 0,5‰.
  • Reactiesnelheid: Al vanaf een alcoholpromillage van 0,3‰ vermindert de reactiesnelheid dusdanig.
  • Voertuigcontrole: Normaliter wordt de controle over het voertuig minder na een alcoholpromillage van 0,5‰. Bij moeilijke situaties is het al merkbaar bij 0,2‰.
  • Aandacht: De alertheid van de mobilist vermindert bij 0,3‰. De automobilist reageert later en zelfs bij knipperen blijven ogen langer dicht.

Daarnaast is er een gevoeligheid voor verblinding, omdat de pupil te langzaam reageert wanneer er licht in valt en uw hersenen verwerken informatie een stuk minder snel. Daarom wordt bij gevaar vaak te laat gereageerd. Zogenaamd tunnelzicht is ook een gevolg van teveel alcohol drinken. Uw eigen gezichtsveld is versmald en situaties die zich langs de weg voordoen worden vaak niet opgemerkt.

Reageren op een gevaarlijke situatie wordt moeilijker. Zoals remmen: Vaak gaat dit schokkerig en wordt er hard aan het stuur getrokken. Controle houden over het voertuig onder invloed wordt met al de gevolgen van alcoholgebruik een stuk lastiger en ontzettend gevaarlijk.

2. Alcoholpromillage in België - Wat mag en wat mag niet

Alcohol en verkeer gaan niet samen, dat is bekend. Maar wat mag u wel en niet met betrekking tot de wetgeving en alcoholgebruik? Een beginnend bestuurder (iemand met het rijbewijs korter dan 2 jaar) heeft een promillage limiet van 0,2‰. Dat limiet bereikt u al als u één glas alcohol op heeft. Een ervaren rijder mag 0,5‰ in zijn bloed hebben.

Wettelijke limieten alcoholpromillage in België

  • Automobilist: 0,5‰
  • Fietser: 0,5‰
  • Vrachtwagenchauffeur: 0,2‰
  • Brom- en snorfiets: 0,5‰
  • Beginnend bestuurder: 0,2‰

Boetes en rijontzegging, wat kunt u verwachten als u rijdt onder invloed?

In België kunt u een fikse boete verwachten en/of rijontzegging (OBM) als u onder invloed rijdt. Maar boven bepaalde promillages maakt u zelfs kans op een taakstraf of een gevangenisstraf. Komt er ook nog een ongeluk bij? Dan gelden er weer zwaardere straffen.

Boetes voor rijden onder invloed (ervaren automobilist)

Promille: Tussen 0,2 en 0,5 ‰

  • Boete: €105,- (onmiddellijke inning) + boete bij de rechter: €200,- tot €4.000,-.
  • Rijverbod: Minimum 2 uur (tijdelijk) + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter.

Promille: Tussen 0,5 en 0,8 ‰

  • Boete: €179,- (onmiddellijke inning) + boete bij de rechter: 200,- tot €4.000,-.
  • Rijverbod: Minimum 3 uur (tijdelijk) + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter.

Promille: Tussen 0,8 en 1,0 ‰

  • Boete: €420,- (onmiddellijke inning) + boete bij de rechter: 1.600,- tot €16.000,-.
  • Rijverbod: Onmiddellijke intrekking rijbewijs mogelijk + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter + mogelijk alcoholslot.

Promille: Tussen 1,0 - 1,2‰

  • Boete: €578,-+ boete bij de rechter: 1.600,- tot €16.000,-.
  • Rijverbod: Onmiddellijke intrekking rijbewijs mogelijk + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter + mogelijk alcoholslot.

Promille: Tussen 1,2 - 1,5‰

  • Boete: Boete bij de rechter: 1.600,- tot €16.000,-.
  • Rijverbod: Onmiddellijke intrekking rijbewijs mogelijk + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter + mogelijk alcoholslot.

Promille: Meer dan 1,5‰

  • Boete: Boete bij de rechter: 1.600,- tot €16.000,-.
  • Rijverbod: Onmiddellijke intrekking rijbewijs mogelijk + mogelijk 8 dagen tot 5 jaar rijverbod bij rechter + mogelijk alcoholslot.

Naast deze straffen kan er ook een verplichte cursus worden opgelegd. Zo’n cursus moet gedaan worden bij het BIVV.

Alcohollimiet in Europa

Nu weet u hoeveel u mag drinken als u in de auto stapt. Het beste is natuurlijk om helemaal niks te drinken. Ook niet geheel onbelangrijk is kennis over de Europese alcohol limieten. In België gepakt worden met teveel alcohol achter het stuur is al heel vervelend, maar in het buitenland kunnen straffen en risico’s nog vele malen zwaarder zijn. Hou dus rekening met het alcohollimiet dat geldt per land:

Hongarije, Slovakije, Roemenië, Tsjechië, Estland

  • Beginnend bestuurder: 0,0‰
  • Ervaren automobilisten: 0,0‰

Polen, Zweden

  • Beginnend bestuurder: 0,2‰
  • Ervaren automobilisten: 0,2‰

Litouwen

  • Beginnend bestuurder: 0,0‰
  • Ervaren automobilisten: 0,4‰

Duitsland, Italië, Kroatië, Slovenië, Cyprus

  • Beginnend bestuurder: 0,0‰
  • Ervaren automobilisten: 0,5‰

Oostenrijk, Zwitserland

  • Beginnend bestuurder: 0,1‰
  • Ervaren automobilisten: 0,5‰

Griekenland, Luxemburg, Ierland, Portugal, Letland, Frankrijk, Nederland

  • Beginnend bestuurder: 0,2‰
  • Ervaren automobilisten: 0,5‰

Spanje

  • Beginnend bestuurder: 0,3‰
  • Ervaren automobilisten: 0,5‰

Bulgarije, Denemarken, Finland, Schotland

  • Beginnend bestuurder: 0,5‰
  • Ervaren automobilisten: 0,5‰

Groot-Brittannië (m.u.v. Schotland), Malta

  • Beginnend bestuurder: 0,8‰
  • Ervaren automobilisten: 0,8‰

3. Nul verkeersdoden in 2050

Alcohol in de autoIn vergelijking met 50 jaar geleden vallen er relatief weinig verkeersdoden. Het aantal verkeersdoden daalt al jaren, maar niet snel genoeg. Positief, maar het kan nog een heel stuk beter. Dat aantal verkeersdoden moet sneller omlaag. Auto’s worden steeds veiliger en de infrastructuur ook, maar met het toenemende aantal deelnemers aan het verkeer is de veiligheid helaas niet voor iedereen te garanderen.

De Raad van de Europese Unie wil nul verkeersdoden in 2050. En dat willen zij doen door een aantal veiligheidssystemen in auto’s verplicht te maken. Onder dit voorstel valt ook het verplicht maken van een alcoholslot in nieuwe auto’s. Het voorstel zelf is goedgekeurd. Nu moet er alleen nog gestemd worden door het Europese Parlement.

Lees ook:

Onze diensten