Op 1 augustus 2018 reden er 5.853.782 auto’s rond op de Belgische wegen. Dat is een stijging van 1,2% in vergelijking met het jaar ervoor en de verkopen van semi en volledig elektrische auto’s stijgt het hardst. Een goede kans voor de Belgische automerken die ons voorzien van elektrische wagens. Maar wacht even: Wat zijn eigenlijk de Belgische automerken?
1. Schoner rijden: meer elektrisch, minder CO2
Elektrische auto’s en hybrides worden het vaakst gekocht, we zijn op de goede weg. Maar we zijn er nog lang niet. De uitstoot moet omlaag en het is puntje nummer 1 op de agenda van de overheid.
Uit een onderzoek van het Britse Eco Experts, gedaan naar welk land het meest uitstoot van 25 Europese landen, werd duidelijk dat België op nummer 15 staat. Ons buurland Nederland heeft op deze lijst nummer 21 en doet het qua uitstoot toch een heel stuk beter.
2. Belgische automerken onder weg
Het eerste merk waar we het over gaan hebben is Minerva. Dit Belgische automerk is opgericht door Sylvain de Jong, geboren in ons buurland in Amsterdam. Hij richtte Minerva in 1897 op in Antwerpen. Eerst begonnen met de productie van fietsen en motorfietsen en later, zoals veel fietsproducenten, ging het merk ook auto’s produceren. Minerva was producent van grote en luxe bolides, vergelijkbaar met de wagens van Rolls-Royce. Het was dan ook niet gek dat veel koningen en filmsterren dit merk kozen als vervoersmiddel. Het Belgische automerk is helaas ten onder gegaan, maar nog razend populair en veel gezocht als klassieke wagen. Al jaren wordt er gespeculeerd over een comeback van Minerva met een hybride supersportwagen die de JM Brabazon moet gaan heten. Het is alleen nog steeds niet duidelijk met welk geld en hoe deze 400 km/u gaande snelheidsduivel vervaardigd zal worden.
Imperia is een Belgisch automerk opgericht in 1904. De sportwagens van Imperia hebben een mooie naam opgebouwd op de circuits. Zo behaalde in 2010 een Imperia een geweldige snelheid van 144 km/u. Het merk dat verdween eind jaren 50 uit beeld maar er werd nieuw leven ingeblazen door de Luikse Universiteit. Het merk kwam terug met de Imperia GT Hybrid, een zuinig elektrisch exemplaar met topsnelheid van 216 km/u. Maar door financiële problemen kwam de productie niet helemaal van de grond en dat resulteerde in 2016 in het faillissement van dit prestigieuze Belgische automerk. De website van Imperia is echter nog online, kan dit betekenen dat er nog een doorstart te wachten staat?
Apal (Application en Polyester Armé Liège) is producent van compacte sportwagens, ontstaan in 1961. De compacte bolides werden gemaakt met het chassis van de Volkswagen Kever. Apal bouwde wagens die wat weg hadden van de Porsche modellen. Zo kwam in 1981 de Apal Speedster op de markt. Eigenlijk was dit model een replica van de Porsche 356 Speedster. De Apal Speedster werd geproduceerd tot 1998 en met het einde van het maken van dit model kwam het totale einde aan de productie van wagens.
Fabrique Nationale de Herstal of beter bekend als FN. FN is vooral wereldwijd bekend vanwege de wapenproductie. Daarna ook een Belgische automerk dat actief bezig was met de productie van auto’s, fietsen en motoren tussen 1895 en 1965. Het merk produceerde limousines en sportwagens.
Het Belgische automerk Gillet, met Tony Gillet als oprichter, is ontstaan in 1992. Tony Gillet is zelf bekend als Belgisch kampioen bergrennen en heeft zich daarna in de automotive wereld gestort. Hij werd officiële invoerder van de Donkervoort en in 1994 werd de eerste auto in productie gebracht, de Vertigo. Ook in de autosport is de Vertigo van ver al te horen. Als drievoudig wereldkampioen in de FIA GT, heeft de Vertigo zich wel bewezen als krachtig en snelle racewagen. De nieuwe Vertigo is financieel toegankelijker dan de andere modellen die Gillet in productie heeft. Plus deze supercar is helemaal op aanvraag van de klant aan te passen. Kies zelf het juiste comfort wat past bij uw wensen!
België heeft een 100% elektrisch automerk namelijk: Ecar. Ecar is ontstaan met het idee om de impact op het milieu zoveel mogelijk te beperken. Sinds 2008 zijn zij bezig met de productie van volledig elektrische voertuigen voor zowel particulier gebruik als zakelijk.
Kortom
In België zijn er een aantal auto's waar graag in wordt gereden, de meeste van deze auto's zijn van Franse makelij. De Belgische automerken die het land kent en heeft gekend zijn geen massa-productie merken. Kende u de Belgische automerken al of nog niet? Misschien ziet u er binnenkort wel eentje rijden!