Chassisnummer check? Waarom en hoe!

Elke auto heeft een unieke identificatiecode die in het chassis van het voertuig gegraveerd staat. Dit zogenaamde chassisnummer (of in het Engels “Vehicle Identification Number”) kan gebruikt worden om allerlei informatie over een voertuig te vinden.

15.11.2018

Auto chassis
Gratis online taxatie

1. Wat is het chassisnummer?

Het chassisnummer – ook wel framenummer of in het Engels Vehicle Identification Number genoemd – is een unieke code waarmee alle voertuigen die toegelaten worden voor het wegverkeer geïdentificeerd kunnen worden. En wel over de hele wereld. Deze gestandaardiseerde code bestaat uit een aantal onderdelen, met behulp waarvan eenvoudig verschillende informatie over de auto achterhaald kan worden. Een chassisnummer mag, anders dan bijvoorbeeld bij een kenteken, niet gewijzigd worden.

Het chassisnummer heeft een standaardopbouw, en bestaat uit 17 cijfers en letters. De eerste drie tekens zijn uniek voor de autofabrikant. Dan volgt informatie over het type auto, zoals het carrosserie en motortype. De laatste acht tekens worden gebruikt als unieke identificatie van het specifieke voertuig zelf, alsook bijvoorbeeld de plaats van productie.

2. Het kentekennummer of chassisnummer auto checken?

Inspectie rapportIn sommige landen zoals buurland Nederland is het mogelijk om informatie op te zoeken via het kentekennummer. Het kenteken van de inwoners is gekoppeld aan informatie over de wagen die voor iedereen online opvraagbaar is. Handig, want bij het kopen van een tweedehands auto kunt u eerst onderzoeken of het voertuig gestolen is of bijvoorbeeld een schadeverleden heeft.

Hier in België is het kenteken niet gekoppeld aan de gegevens over het voertuig. Dat komt omdat hier u één kenteken krijgt dat u kunt meenemen naar uw volgende voertuig. Informatie over het voertuig vraagt u dus op via het chassisnummer in plaats van het kenteken. Informatie op basis van het chassisnummer opzoeken kan zowel voor auto's uit eigen land als auto's uit het buitenland.

Een kenteken check is vaak een makkelijkere manier, omdat het best lastig is om het framenummer, of chassisnummer, te weten te komen. Een kenteken is bedacht om zo goed mogelijk leesbaar te zijn. Een chassisnummer of framenummer is bijna altijd gebeiteld in het carrosserie van een auto of op een speciaal plaatje. Toch is het soms handig om via het chassisnummer informatie op te zoeken.

Het chassisnummer opzoeken geeft u veel informatie over het voertuig. Handig bij het kopen van een voertuig waarvan u niet zeker bent over het verleden. Maar wat voor informatie kunt u vinden bij een chassisnummer check?

  • Geschiedenis van het voertuig
  • Onderhoudsverleden
  • Kilometerstand
  • Foto’s van het voertuig
  • Database van gestolen auto’s
  • Technische gegevens

3. Hoe doet u een chassisnummer check?

Allereerst heeft u natuurlijk het chassisnummer nodig. Daarna zijn er verschillende online aanbieders waar u het nummer naartoe kunt uploaden. Zij geven dan informatie. Dit kan alleen op basis van het nummer zijn. In de code zelf zit namelijk al veel informatie verscholen waarvoor u geen verdere databases nodig heeft. Sommige aanbieders lopen ook verschillende gegevens registers na om bijvoorbeeld informatie over schade te vinden.

Omdat het nummer zelf bepaalde universeel geldige en makkelijk na te lopen codes bevat, kunt u de volgende informatie vrij eenvoudig achterhalen. Hier heeft u dan geen verder informatie, over bijvoorbeeld de geschiedenis van een bepaalde auto, nodig.

Tekens 1 t/m 3 – de WMI-code

Het eerste teken staat voor het land waarin het voertuig geproduceerd werd. In combinatie met tekens 2 en 3 kan de fabrikant van de auto achterhaald worden. Elke autofabrikant heeft een unieke code in combinatie met teken 1. Een Ford die in Duitsland geproduceerd werd heeft zo als code WF0, terwijl een Ford uit Zuid Afrika als WMI-code AFA heeft. Online zijn alle WMI’s makkelijk te vinden.

Tekens 4 t/m 9 – de VDS-code

In tekens 4 t/m 9 wordt informatie gecodeerd over het type voertuig zelf. In tegenstelling tot de eerste drie tekens, verschilt de betekenis van deze tekens tussen verschillende fabrikanten en landen. In de verschillende tekens ligt informatie verscholen over het type carrosserie, de motor, de airbags en de gordels en het model. Teken 9 is enkel bedoeld als een controleteken. Dit teken is afhankelijk van de andere tekens. Zo kunt u dus niet een van de andere tekens zomaar wijzigen, zonder ook het controleteken te moeten wijzigen.

Tekens 10 t/m 17 – de vingerafdruk van een auto

In tekens 10 t/m 17 wordt vervolgens informatie over het specifieke voertuig gegeven. Aan de hand van deze informatie kan de herkomst, het modeljaar en de unieke identificatie van elk voertuig achterhaald worden. Dit is dus de eigenlijke vingerafdruk van iedere auto. Fabrikanten zijn verplicht om deze informatie bij te houden voor tientallen jaren zodat de traceerbaarheid van auto’s gewaarborgd wordt.

Het is vooral bij old- en youngtimers bijzonder interessant om alles te weten te komen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Amerikaanse auto’s hebben tenminste sinds 1954 een soort van identificatienummer. Dit werd vervolgens met ingang van productiejaar 1981 gestandaardiseerd tot de huidige 17-nummerige code. De meeste Europese auto’s van voor 1980 hebben helaas geen framenummer. Voor deze auto’s bent u dus op andere bronnen aangewezen.

4. Online dienst? Betaaldienst? Garage? Zelf uitzoeken?

Verschillende gratis online diensten kunnen u de basisinformatie van uw voertuig leveren aan de hand van het framenummer. Maar eigenlijk is dit alleen relevant indien u een reden hebt ergens aan te twijfelen, zoals bijvoorbeeld het bouwjaar. Het modeljaar kunt u bijvoorbeeld enkel aan de hand van het framenummer achterhalen.

Wilt u meer weten? Dan kunt u in het land van herkomst mogelijkerwijs meer informatie opvragen bij een betaaldienst. Zo kunnen bepaalde registers van ongevallen en diefstal gekoppeld zijn aan het register van chassisnummers. Denkt u dat een auto mogelijkerwijs gestolen is? Dan loont het zich om bijvoorbeeld bij de plaatselijke politie na te vragen of een bepaald chassisnummer in hun systeem geregistreerd is.

Als u een aankoopinspectie laat uitvoeren door een garage, zal de meeste informatie echter altijd wel boven komen drijven. Dit is dan ook altijd de veiligste manier om zeker te weten dat een auto deugt. Als u zelf nattigheid ruikt bij een aankoop van een buitenlandse auto, kunt u altijd zelf op onderzoek uitgaan. Soms is het vragen naar het chassisnummer (bijvoorbeeld met foto!) al afdoende om fraudeurs en dieven af te schrikken.